четвер, 6 квітня 2017 р.

Тексти для аудіювання


3-й клас

***
Гірке морозиво
- Петрику, ти це куди біжиш?
- По морозиво, - похвалився хлопчик.
- І я теж з'їла б... - зітхнула Оленка. - Та грошей зараз немає.
- Ходімо, дам половину, - запропонував Петрик. - Тільки потім віддаш цілу. Згода? 
Оленка промовчала. Дуже вже хотілось їй морозива. А онде й лоток, біля якого товпилися люди. Тут діти побачили дідуся, який штурхав костуром по землі, наче щось шукав.
- Дідуню, ви щось загубили? - спитала Оленка.
- Ой, дітоньки, поспішав по ліки, та спіткнувся і розгубив гроші. А окуляри дома забув, у піджаку.
- То ми вам допоможемо, -  защебетала дівчинка і кинулась разом із Петриком збирати монети.
- Ну, от і все. Тримайте, - передаючи гроші старому, мовив хлопчик.
Дідусь подякував і пішов у бік аптеки, а діти - мерщій за морозивом.
- Дві порції дайте, - задихавшись від бігу, попросив Петрик.
- Як дві? У тебе ж грошей було тільки на одну, - здивувалась Оленка.
- Т-с-с-с! Я, коли збирав монети, на одну наступив. Все одно дід недобачає. А нам зате обом по морозиву буде.
- А якщо дідусеві на ліки не вистачить. Ти подумав?
- Хе! Велике діло - двадцять копійок. А якби не ми, він би ще й досі шукав.
- Який сором, - обличчя дівчинки зблідло. - Я не хочу такого морозива, - промовила рішуче. - Це гірке морозиво!
А далі благально: - Тітонько, нам тільки одну дайте. Одну.
Оленка схопила здачу і бігом до аптеки.
- От чудна, - знизав плечима Петрик. - А говорила, морозива хоче.
                                             (Михайло Конончук)
(217 слів)
Тестові запитання

     1. З якою умовою Петрик згодився дати Оленці половину морозива?
а) Вона віддасть гроші.
б) Віддасть цілу порцію. 
в) Вгостив дівчинку безплатно.
2. Куди  поспішав дідусь?
а) Поспішав по ліки.
б) Йшов погуляти. 
в) Поспішав до магазину.
       3. Як діти допомогли дідусеві?
а) Знайшли гроші.
б) Купили ліки. 
в) Принесли окуляри.
4. Як вчинив Петрик?
а) Віддав всі знайдені гроші.
б) Віддав частину грошей.
в) Забрав собі всі гроші. 
5. Скільки порцій морозива попросив Петрик у продавця?
_________________________________________________________________
6. Чому Оленка відмовилась від морозива?
__________________________________________________________________
7. Що зробила Оленка із знайденими грошима?
_________________________________________________________________
8. Як Петрик відреагував на вчинок дівчинки?
_________________________________________________________________


***
Як діти яблуньку врятували

Усім весело та радісно навесні, тільки молода яблунька, що у шкільному садку росте, сумна стоїть. Що їй, бідній, робити?
Ось що з нею трапилось.
Стояла вона торік весела, в зеленому листі, а між листям ховалися червоні яблука. Смачні були яблучка, і сама вона струнка, пишна. Діти її дуже любили.
Літав довкола неї метелик... Такий гарний, і подумати не можна було, щоби від такого гарного метелика та така велика шкода сталася.
Подобалася й метеликові красуня-яблунька і, мабуть, вирішив він, що в її густому листі затишно й спокійно буде покласти свої яєчка. Він поклав.
А з яєчок вийшла гусінь. Тут якраз настали вже морози. Наплела собі гусінь гніздечок на зиму. Багато вийшло гусениць на яблуньці, і багато наплели вони собі гнізд.
Аж ось і весна. Випустила наша яблунька бруньки, а тут повилазила погана гусінь з гнізд і почала в'їдатися в бруньки та вигризати в них ямки. Аж тут ще лазить жук-довгоносик і з'їдає молоде листячко. Сумує яблунька.
Гуляли в садку діти. Підбігли до своєї улюбленої яблуньки.
— Дивіться! А що воно там таке? — кричить Галя. — Наче гніздечка маленькі. І багато їх, багато!
Підійшла вчителька, подивилась уважно.
— Е, діти, негаразд з нашою яблунькою. То гусінь наплела собі гніздечка, а сама лазить і об'їдає бруньки. Треба швидше наш садок очистити, а то пропаде садовина.
(К. Малицька)
(213 слів)

Тестові завдання


1. Де росла молода яблунька?
а) На галявині;     
б) у ліску;
в) у шкільному садку.
2. Якою була яблунька торік?
а) Стрункою, пишною, веселою;     
б) зігнутою, сумною;
в) маленькою і непомітною.
3. Від кого сталася велика шкода яблуньці?
а) джмелика;     
б) комарика;
в) метелика.
4. Що зробив метелик у густому листі яблуньки?
а) Примостився спати;                                                                                                                                  
б) відклав яєчка;
в) заховався від синички.
5. Скільки гнізд наплела собі гусінь?
_________________________________________________________________
6. Хто ще з'їдав молоде листячко яблуньки?
_________________________________________________________________
7. Хто з дітей помітив, що з яблунькою щось негаразд?
_________________________________________________________________
8. Що вирішили зробити діти і вчителька?
_____________________________________________________________


***
Мишеня та Олівець
(казка)
     Жив-був у Володі на столі олівець. Одного разу, коли Володя вже спав, на стіл забралося Мишеня. Побачило Олівця, схопило його і потягло до своєї нори.
     - Відпусти мене, будь ласка! – попросив Олівець. – Навіщо я тобі? Я дерев’яний, мене не можна їсти.
     - Я тебе буду гризти! - сказало Мишеня. В мене чешуться зуби і я маю весь час що-небудь гризти. Ось так! - І Мишеня боляче вкусило Олівця.
     - Ой, - зойкнув Олівець. - Тоді дай мені можливість що-небудь намалювати востаннє, а потім роби що хочеш.
     - Добре, - погодилось Мишеня, - малюй! Але потім я тебе все одно погризу на дрібні кусочки.
     Гірко зітхнув Олівець і намалював кружечок.
     - Це сир? - спитало Мишеня.
     - Може й сир, - сказав Олівець і намалював ще три маленьких кружечки.
     - Ну, звичайно, це сир, а це - дірки в ньому, - здогадалося Ми­шеня.
     - Можливо й дірочки, - погодився Олівець і намалював ще один великий круг.
     - Це яблуко! - запищало Мишеня.
     - Може бути і яблуко, - відповів Олівець і намалював ще декіль­ка видовжених кружечків.
     - Я знаю - це сардельки! - закричало, облизуючись Мишеня. - Ну, закінчуй скоріше, у мене дуже чешуться зуби.
     - Почекай хвилинку! - сказав Олівець.
     І коли він почав малювати кутики, Мишеня закричало:
     - Це схоже на ко... Не малюй більше!
            Та Олівець вже намалював великі вуса...
     - Та це ж справжній кіт! - пискнуло налякане Мишеня. - Рятуй­те! - і кинулося до своєї нори.
     З того часу Мишеня звідти не показує свого носа. А Олівець у Володі досі живе, тільки став трішки меншим.
     І ти своїм олівцем спробуй намалювати такого кота на страх мишам.
                                                                                                                          (243 слова)

 

Тестові завдання

1.  Де жив Олівець?
1)  У портфелі.
2)  У пеналі.
3)  У Володі на столі.
2.  Хто забрав Олівця?
1)  Мишеня.
2)  Володя.
3)  Сусід по парті.
3.  З якими чарівними словами звернувся Олівець до Мишеняти?
1)  Прошу.
2)  Будь ласка.
3)  Благаю.
4.  Що хотіло зробити мишеня з олівцем?
1)  Погратися.
2)  Погризти.
3)  Занести собі у нірку.
5. Чому Мишеня хотіло погризти Олівця?
____________________________________________________________________
6.  В якій послідовності уявлялися Мишеняті зображувані Олів­цем предмети?
____________________________________________________________________
       7. Чому мишеня стало боятися намальованої картинки?
____________________________________________________________________
  8.  Яка головна думка казки?
____________________________________________________________________

                                               
***
     Олень і його товариш
     Захотілося молодому оленю по білому світу побродити, нові міс­ця подивитися.
     - Відмовляти не стану, - сказав йому батько, - але знай: нелегко тобі буде, зазнаєш горя в чужому краю.
     - Нічого!.. Я збираюся не один, а з товаришем...
     - Розкажи що-небудь про нього.
     - Ми йшли вузенькою стежкою. Дорогу перегородив великий ка­мінь, обійти його було неможливо. Тоді мій товариш уперся плечем і відсунув камінь убік. Ось він який!
     - Твій товариш сильний, - похвалив старий олень. - Але все-таки я буду хвилюватися за тебе.
     - Коли ми поверталися додому, на товариша з дерева раптом ки­нулась рись. Але він не розгубився, струснув рись із спини і переміг її у відкритому бою!
-   Безперечно, твій товариш відважний і спритний. Але все ж таки я буду хвилюватися за тебе.
     - А ось послухай ще про нього. Гуляли ми, і нам захотілося пити. Але по дорозі до водопою товариш почув запах якогось хижака. "Нам загрожує небезпека!" - шепнув він мені, і ми помчали, як вітер.
     - Твій друг розумний і обережний. Але я буду хвилюватися, поки не побачу тебе, - зітхнув старий олень.
     - А потім ми відпочивали в лісовій гущавині. Бачимо: вовк ганяється за козеням і ось-ось наздожене його. Мій товариш не всидів у кущах. Він кинувся навперейми вовкові і так ударив його рогами, що той з переляку ледь із шкури не вискочив.
     - Це найкраще, що ти міг сказати про нього, - зрадів старий олень. - Твій товариш благородний. Тепер, синку, я за тебе спокійний (В.Росін).
                                                                                                                          (231 слово)

 

Тестові завдання

1.   Чого хотілося молодому оленю?
1)  По білому світу побродити.
2)  Навчитися життєвої мудрості.
3)  Відвідати свого друга.
       2. Що відповів батько на прохання молодого оленя?
1)  Зазнаєш горя в чужому краю.
2)  Навчишся життєвої мудрості.
3)  Зустрінеш багато друзів.
3.  У чому проявилася сила товариша?
1)  Товариш відсунув камінь.
2)  Викорчував дерево.
3)  Підняв великий камінь.
4.  Як товариш продемонстрував свою відважність?
1)  Не злякався кинутися на вовка.
2)  Переміг рись у відкритому бою.
3)  Кинувся в бій з левом.
5.   Який вчинок друга виявив його обережність?
__________________________________________________________________
6.   Яка найголовніша риса товариша переконала і заспокоїла батька?
_________________________________________________________________
7.  У чому виявилось благородство товариша?
__________________________________________________________________
8. Яка головна думка цього оповідання?
__________________________________________________________________



2 коментарі: